מעל בימת הכנסת

נאום בעת הדיון על הצעות לסדר היום - פיזורה של מועצת קרית ארבע י"ט אייר תשמ"ו (28.5.86)

נאום בעת הדיון על הצעות לסדר היום - פיזורה של מועצת קרית ארבע
י"ט אייר תשמ"ו (28.5.86)


כבוד היושב-ראש, כנסת נכבדה, לבי לבי על חבר הכנסת ותד, הבוכה על גזענות, כביכול, בקריית-ארבע. אך מוזר - למה לך לנסוע לקריית-ארבע כדי לחפש גזענות? האמת היא, שאילולא נבחרת לכנסת, לא היו מעסיקים אותך בכנסת לא במשמר, לא כסדרן ולא כמלצר. אולי תגיד לי, חבר הכנסת ותד, כמה ערבים עובדים בכנסת? כמה ערבים נמנים היום עם משמר הכנסת? כמה ערבים מועסקים היום בכנסת ישראל, בבית-הלל, כסדרנים או כמלצרים? וכאשר מונית ערבית מגיעה לשערי הכנסת, האם נותנים לה להיכנס? גזענות? כן. אם זו גזענות, לא צריך להגיע לקריית-ארבע. תעלה את הנושא אצל יושב-ראש הכנסת, מר הלל.

למעשה, אנו דורשים מקריית-ארבע מה שדרשו "השמאלנים", כמו פנחס ספיר, מה שדרשה ההסתדרות בשנות ה-‎30: עבודה עברית. אני לא ישבתי במאסר על זה - ספיר כן ישב.

למעשה, מה שמעיק על חבר הכנסת ותד איננה קריית-ארבע. הוא לא סובל את הציונות ואת מדינת הציונות. לגביו המושגים "ציונות" ו"מדינה של יהודים" הם גזענות. הבעיה של חבר הכנסת ותד היא שהוא חי במדינה יהודית, ובה חוק השבות שחל רק על יהודים ולא על בני עמו, ובשבילו זאת היא גזענות. הוא חי במדינה יהודית השרה את "התקווה", המנון שבו המלים "נפש יהודי הומייה", והוא אינו יהודי. הוא חי במדינה יהודית החוגגת בכל שנה את יום עצמאותה, והוא אינו שש כל כך לחגוג את תבוסת עמו.

חייקה גרוסמן (מפ"ם):
--------------------
זאת הצעה לסדר?

מאיר כהנא (תנועת כך):
---------------------
אנו לא רוצים שהמועצה בקריית-ארבע תעסיק ערבים - נכון, ותגיד לי, חבר הכנסת ותר, כמה יהודים עובדים בשכם, בג'נין, בטול-כרם, באום-אל-פחם ובסח'נין?
אני מציע להעביר את הנושא הזה לוועדה, כי אני סבור שחשוב מאוד מאוד לדון, סוף סוף, בשאלה האם אנחנו נהיה מדינה של יהודים ומדינה של ציונים או האם נהפוך למדינה הדמוקרטית של מחמד ותד; ויש סתירה מיניה וביה - או ציונות או דמוקרטיה.